O πρόεδρος της ΤΕΔΚ Αιτωλοακαρνανίας και δήμαρχος Αμφιλοχίας Απόστολος Κοιμήσης μιλάει στην «Π» για τις διεργασίες που οδήγησαν στην κατάρτιση του νέου χάρτη του νομού . Υπεραμύνεται της στάσης της ΤΕΔΚ κατά το προηγούμενο διάστημα λέγοντας με νόημα πως από το διάλογο, μεταξύ άλλων, «αποκαλύφθηκαν στην κοινή γνώμη όλες οι «δεύτερες σκέψεις» που εδράζονται σε υπαρκτές πολιτικές σκοπιμότητες του μικροκόσμου μας, αλλά που όμως δεν αποτελούν για μια κοινωνία απαιτήσεων, για τη διοικητική επιστήμη και για την ανάπτυξη, ενδιαφέροντα δεδομένα».Απαντά στις επικρίσεις που δέχθηκε για την πρόταση της ΤΕΔΚ λέγοντας πως «ορισμένοι που αισθάνονται ότι αποσταθεροποιούνται ή ξεβολεύονται επεχείρησαν μέσω ελάχιστων τοπικών δικτύων να αποδομήσουν, με υπαινιγμούς, κατευθυνόμενες «ειδήσεις», ακόμα και με ύβρεις, αυτή την προσπάθεια». Αρνείται ότι παρέβλεψε τις κατά τόπους διαβουλεύσεις απαντώντας πως «είναι λογικό να μη συμφωνούμε όλοι με όλα. Είναι επίσης προφανές και από τη δική μου πρόταση ότι δεν παρασυρθήκαμε από ανθρώπινες ή φίλιες πολιτικές σχέσεις και ότι «κακοκαρδίσαμε» ορισμένους φίλους μας».Εξηγεί γιατί τάχθηκε υπέρ των λίγων δήμων στο νομό και δύο δήμων στο Ξηρόμερο . Εξηγεί εξάλλου γιατί το Θέρμο δεν θα είναι βιώσιμο μόνο του και γιατί ονομάζεται «Αμφιλοχίας» και όχι «Βάλτου» ο διευρυμένος δήμος με έδρα την Αμφιλοχία. Καθώς δεν προκρίθηκε η πρόταση για τη δημιουργία παρατριχώνιου δήμου ο ίδιος σημειώνει πως « η εξέλιξη σ΄ αυτό το ευαίσθητο οικοσύστημα απαιτεί άλλον σχεδιασμό, με μεγαλύτερο εσωτερικό κόστος και προκαθορισμένες ομοιογενείς παρεμβάσεις. Μην εκπλαγείτε αν δείτε Φορέα Διαχείρισης της ευρύτερης περιοχής στο μέλλον».Ο κ.Κοιμήσης, που διατελεί και επικεφαλής της παράταξης «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» της ΚΕΔΚΕ που πρόσκειται στο ΠΑΣΟΚ, απαντά πως «όλοι έχουν το δικαίωμα της επαναξιολόγησης για μια νέα προσπάθεια» ερωτώμενος για το αν οι εν ενεργεία δήμαρχοι του ΠΑΣΟΚ πρέπει να είναι αυτοδικαίως υποψήφιοι;
Συνέντευξη στον Δημήτρη Παπαδάκη
Το χωροταξικό δόθηκε, η διαβούλευση οδεύει προς το τέλος της. Τι εκτιμάτε ότι θα γίνει με την περίπτωση της Μακρυνείας και της Χάλκειας;
Έχω ήδη εκφράσει την άποψή μου και για τις δύο περιπτώσεις, με την πρόταση που έκανα στην ΤΕΔΚ, η οποία και έγινε με πολύ μεγάλη πλειοψηφία, απόφαση του οργάνου. Εύχομαι να επιλεγεί το καλύτερο.
Η πρόταση σας που καταθέσατε ως ΤΕΔΚ μοιάζει αρκετά με αυτήν της κυβέρνησης. Τι έχετε να πείτε γι΄αυτό;
Θα ήταν κρίμα να συνέβαινε το αντίθετο. Και τούτο όχι μόνο επειδή μέσα από τον σημαντικό πολυήμερο διάλογο επιχειρημάτων και ουσίας που ανέπτυξε η ΤΕΔΚ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ με εκπροσώπους της ΤΑ, των κοινωνικών εταίρων, αλλά και πολιτών στο νομό, έδωσε τη δυνατότητα σε πολλούς να κατανοήσουν τη σημασία αυτού του πρωτοφανούς για το πολιτικοδιοικητικό μας σύστημα εγχειρήματος, αλλά και γιατί έτσι αποκαλύφθηκαν στην κοινή γνώμη όλες οι «δεύτερες σκέψεις» που εδράζονται σε υπαρκτές πολιτικές σκοπιμότητες του μικροκόσμου μας, αλλά που όμως δεν αποτελούν για μια κοινωνία απαιτήσεων, για τη διοικητική επιστήμη και για την ανάπτυξη, ενδιαφέροντα δεδομένα. Να τονίσω επίσης ότι είμαστε η μοναδική ΤΕΔΚ στη χώρα, η οποία αναμένοντας την «Επανίδρυση του κράτους» ή τον «Καλλικράτη», εκπόνησε με πολύμηνη διαβουλευτική διαδικασία, ολοκληρωμένο πρόγραμμα, με έμφαση στα ισχυρά και στα ασθενή σημεία και των 29 Δήμων του νομού μας. Με εμπεριστατωμένη ανάλυση SWOT, εντοπίσαμε ταυτόχρονα και τα αναπτυξιακά τους πλεονεκτήματα. Αυτά δηλαδή που θα πρέπει κυρίως να αναδείξει ο «Καλλικράτης», παράλληλα με την οργανωτική και λειτουργική αναβάθμιση που συν τω χρόνω θα επιφέρει στο αυτοδιοικητικό μας μοντέλο. Λογικό είναι επομένως οι δύο προτάσεις να μοιάζουν, αφού έχουν παρόμοιο στόχο.
Ωστόσο η πρότασή σας δέχθηκε πανταχόθεν πυρά.
Δεν συμφωνώ μαζί σας ότι η πρότασή μας δέχθηκε πανταχόθεν πυρά. Δέχθηκε ασφαλώς κριτική για επιμέρους επιλογές, για τις οποίες όμως υπάρχουν ισχυρά επιχειρήματα. Και επίσης όπως συμβαίνει συνήθως όταν επέρχονται σημαντικές αλλαγές και αναδιατάσσονται οι παγιωμένοι συσχετισμοί και οι ρόλοι, ορισμένοι που αισθάνονται ότι αποσταθεροποιούνται ή ξεβολεύονται επεχείρησαν μέσω ελάχιστων τοπικών δικτύων να αποδομήσουν, με υπαινιγμούς, κατευθυνόμενες «ειδήσεις», ακόμα και με ύβρεις, αυτή την προσπάθεια. Αυτό όμως το γεγονός, δεν συνιστά δημόσια αντιπαράθεση, δεν αφορά την υγιή αντίληψη περί πολιτικής που αποδέχεται ο σύγχρονος πολίτης και επί πλέον επειδή δεν συγκροτεί υποστατή διαφορά, δεν επιδέχεται και σχολίων ή κρίσεων.
Γίνεται όμως λόγος για δύο μέτρα και δύο σταθμά. Γιατί για παράδειγμα το Ξηρόμερο να σπάσει σε δύο δήμους και όχι η Ναυπακτία και ο Βάλτος. Τι απαντάτε;
Είναι αλήθεια ότι για την περίπτωση του Ξηρομέρου υπήρξε σοβαρός προβληματισμός, αλλά και επώνυμη αρθρογραφία, για τη δημιουργία ενός Δήμου και μάλιστα από ανθρώπους την άποψη των οποίων σέβομαι και εκτιμώ, όπως υπήρξαν βέβαια και άλλες απόψεις. Η Επαρχία Βονίτσης και Ξηρομέρου, έχει έναν πόλο τη Βόνιτσα, με τρομακτικές επιδόσεις στον πρωτογενή τομέα που δυστυχώς πολλοί αγνοούμε και η οποία το πολύ σε τέσσερα χρόνια θα έχει ταχεία πρόσβαση σε μεγάλες εγχώριες αγορές, ενώ σήμερα μπορεί να προσεγγίζει με ευκολία τις αγορές της άλλης Ευρώπης. Διαθέτει επίσης σημαντικές διοικητικές υποδομές και γρήγορα θα μπορεί με τον «Καλλικράτη» να αναπληρώσει ότι ακόμα στερείται. Εάν ήταν σε κεντροβαρική θέση, θα ήταν η αδιαμφισβήτητη έδρα του πιο δυναμικού δήμου των επόμενων δεκαετιών στο νομό μας.
Ο Αστακός δεν έχει ακόμα όλες τις απαιτούμενες αντίστοιχες διοικητικές και οικονομικές υποδομές, αλλά από μόνος του θα μπορούσε να αποτελέσει στο εγγύς μέλλον λόγω του Πλατυγιαλίου, σημαντικό κέντρο ανάπτυξης όχι μόνο για την τοπική, αλλά και για την εθνική μας οικονομία. Η περιοχή ήταν από τα ισχυρά οικονομικά κέντρα κατά το παρελθόν των μοναδικών θαλάσσιων μεταφορών και θα ξαναγίνει γρήγορα, σημαντικό οικονομικό κέντρο.
Ο σχετικά μικρός πληθυσμός, των δύο δήμων, θα ανακάμψει για τους προαναφερόμενους λόγους παράλληλα με την οικονομία, η οποία ευτυχώς δεν είναι μονοδιάστατη και επομένως έχει λιγότερα ρίσκα.
Η Ναυπακτία και ο Βάλτος, όπως και άλλες περιοχές, δεν είναι ανάλογο παράδειγμα. Η πιθανή διάσπασή τους θα δημιουργούσε, μη βιώσιμα σχήματα, που δεν θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες και στις απαιτήσεις του προγράμματος ‘Καλλικράτης», δεδομένου ότι οι ορεινές τους περιοχές στερούνται παντελώς διοικητικών υποδομών και θα ήσαν απολύτως ετεροπροσδιοριζόμενες, έχοντας μόνιμη την ανάγκη διοικητικής εξυπηρέτησης και βοήθειας από κάποιο άλλο κέντρο. Οι άμεσες επιπτώσεις αυτής της εξέλιξης θα ήταν αρνητικές για τους δημότες και την τοπική οικονομία.
Μπορεί ένας δήμος μόνος του σαν το Θέρμο να είναι βιώσιμος;
Όχι. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, που δεν πρόκειται να αλλάξουν απ΄ότι αναμένεται δραματικά, θα είναι απολύτως εξαρτώμενος από το εγγύτερο διοικητικό κέντρο, το Αγρίνιο. Αν είχε όμως την παραγωγική και περιβαλλοντική ενότητα της Λίμνης των 32500 κατοίκων, ναι. Τώρα όμως τα πράγματα πήραν άλλη τροπή και γι΄αυτό η εξέλιξη σ΄ αυτό το ευαίσθητο οικοσύστημα απαιτεί άλλον σχεδιασμό, με μεγαλύτερο εσωτερικό κόστος και προκαθορισμένες ομοιογενείς παρεμβάσεις. Μην εκπλαγείτε αν δείτε Φορέα Διαχείρισης της ευρύτερης περιοχής στο μέλλον.
Πολλοί όπως και ο νομάρχης μιλούσαν για 10 συν δήμους. Εσείς είχατε άλλη άποψη, υπέρ μικρότερου αριθμού δήμων. Για ποιους λόγους;
Προφανώς θα είχαν τους λόγους τους για να το κάνουν. Θα σας πω όμως γιατί εμείς επιλέξαμε άλλη πρόταση. Οι πολύ περισσότεροι των επτά δήμων στον δικό μας νομό, θα δημιουργούσαν κατά την άποψή μας, ετεροβαρή σχήματα, με αποκλίνουσες οικονομικές και ανθρωπογεωγραφικές τάσεις. Θα δημιουργούσαν δηλαδή μοντέλο μεγάλου (αλλά όχι και οπωσδήποτε ισχυρού) κέντρου και μικρών (αδύναμων) δορυφόρων. Ανάλογη δηλαδή, σε μικρογραφία, εικόνα οικονομίας, με αυτή που βιώσαμε στη μεταπολεμική και μεταπολιτευτική Ελλάδα, που ενισχύει τον αστισμό-κατανάλωση, χωρίς να προσέχει ιδιαιτέρως τις επενδύσεις, που συνδεόνται με λειτουργικές αποσβέσεις και την παραγωγή. Την άποψη, των πολλών δήμων, την υπερασπίστηκαν, κυρίως στελέχη του αυτοδιοικητικού χώρου, ενώ την απέρριψαν συλλήβδην οι κοινωνικοί εταίροι του νομού μας και όπως δείχνουν πανελλαδικές ποιοτικές έρευνες, δεν την αποδέχεται ούτε η κοινωνία. Εγώ την αξιολογώ ως άποψη, αλλά δεν την αποδέχομαι, γιατί προσωπικά πιστεύω στα δίκτυα της ισοδύναμης κοινωνικής, πολιτιστικής, οικονομικής και πολιτικής ανάπτυξης, τα οποία και δεν πρέπει να έχουν μόνο εθνική, αλλά επίσης ενδοπεριφερειακή, ενδονομαρχιακή και ενδοδημοτική ασφαλώς αναφορά. Πολλές φορές κάνουμε το συστημικό λάθος να αναλογούμε τον πληθυσμό μιας οικονομικής ενότητας με το προσδοκώμενο ακαθάριστο προϊόν, χωρίς να συνεξετάζουμε τις δυνατότητες ή την ύπαρξη παραγωγικής ενδοχώρας.
Για να γίνει κατανοητό τι εννοώ θα σας πω μια εμπειρία, από το Δήμο μας. Δεχόμασταν κριτική από τον τομέα των υπηρεσιών στο Δήμο μας, γιατί, εφαρμόζοντας συγκεκριμένο σχέδιο, επενδύουμε ως Δήμος στην παραγωγική, κτηνοτροφική και αγροτική ενδοχώρα της Αμφιλοχίας και δεν φωτίζουμε εμφατικά, όπως κάνουν άλλοι, τις αισθητικές αναπλάσεις. Εάν όμως δεν είχαμε εγκαίρως εφαρμόσει αυτή την πολιτική, ούτε την αναβάθμιση και την αύξηση στις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις θα είχαμε, όπου έχουν αναλάβει παραγωγοί νέας γενιάς, ούτε τις τιμές που διατηρούμε για τα προϊόντα μας θα είχαμε, ούτε επιδοτήσεις και ασφαλώς ίσως καθόλου και κανένας εισόδημα. Φυσικά καμία τύχη δεν θα είχαμε, ούτε τώρα ούτε μελλοντικά στις αγορές και ας αποκτήσουμε σε λίγα χρόνια τους καλύτερους δρόμους, στην περιοχή. Αυτό δυστυχώς μόνο τώρα αξιολογείται, επειδή αναγκαστήκαμε λόγω της δημοσιονομικής μας κατάρρευσης ως κράτος, να παρακολουθήσουμε θέματα και δημόσιες πολιτικές, τις οποίες μέχρι σήμερα τις συσκότιζε το λεγόμενο πολιτικό κόστος και ο συγκριτικός μιμητισμός της αξιοποίησης των δυσεύρετων επενδυτικών μας πόρων, κατά κανόνα πόρρω απεχόντων από το ίδιο παραγωγικό πλεονέκτημα της κάθε περιοχής.
Επικριθήκατε πολύ με το αιτιολογικό πως παραβλέψατε τις κατά τόπους διαβουλεύσεις, όταν καταρτίζατε την πρότασή σας. Ειδικά στην περίπτωση του Αγρινίου καθώς στηρίξατε την προοπτική του παρατριχώνιου δήμου. Τι απαντάτε;
Δεν είναι αλήθεια ότι παραβλέψαμε απόψεις, αλλά είναι λογικό να μη συμφωνούμε όλοι με όλα. Είναι επίσης προφανές και από τη δική μου πρόταση ότι δεν παρασυρθήκαμε από ανθρώπινες ή φίλιες πολιτικές σχέσεις και ότι «κακοκαρδίσαμε» ορισμένους φίλους μας. Ποτέ όμως δεν καλλιεργήσαμε και σε κανένα φρούδες ελπίδες και ευθέως προτείναμε με γνώμονα το αναπτυξιακό μέλλον και τις ανάγκες του συνόλου και των περιοχών και όχι με βάση το σχεδιασμό και τις προσωπικές επιθυμίες ορισμένων. Αυτός θα ήταν μάλιστα ένας πολύ εύκολος δρόμος και ιδιαιτέρως ανέξοδος. Γι΄αυτό είναι αλήθεια ότι επικριθήκαμε, αλλά όχι πολύ. Απλώς καταβλήθηκε φιλότιμη προσπάθεια, να πολλαπλασιαστούν ορισμένες «αυθόρμητες επικρίσεις», δυστυχώς όμως χωρίς επιχειρήματα.
Ως προς το θέμα του Δήμου Τριχωνίδας, νομίζω ότι προηγούμενες απαντήσεις μου αιτιολογούν με ενάργεια το γιατί προτάθηκε. Δεν υιοθετήθηκε, αλλά αντιλαμβανόμαστε απολύτως ότι η ζωή και οι εξελίξεις συνδιαμορφώνονται από πολλούς και ότι οι έχοντες την ευθύνη των αποφάσεων, εν προκειμένω η κυβέρνηση, γνωρίζει, συνεκτιμάει και αξιολογεί πολύπλευρα τα πράγματα. Όποιος δεν το αποδέχεται αυτό, είναι απλώς πολιτικός κατ΄επάγγελμα και όχι πολιτικός.
Γιατί ονομάζεται «Αμφιλοχίας» και όχι «Βάλτου» ο διευρυμένος δήμος που θα έχει έδρα την Αμφιλοχία;
Γιατί η ιστορία μας, η παράδοση, τα ανεκτίμητα μνημεία , η κοινωνικότητα, η γλώσσα και τα κληρονομικά χρωμοσώματα, του κράτους των Αμφιλόχων, που περιλάμβανε την ευρύτερη περιοχή με ακμάζουσες πόλεις, την Ιδομένη, τη Μητρόπολη, τις Κρήνες, τις Όλπεις, με κυρίαρχη την πόλη του Αμφιλοχικού Άργους, η οποία κατά τον Θουκυδίδη ήταν η «μεγίστη πόλις των Αμφιλόχων», συνηγορούν για τούτο.
Οι δήμοι της Αιτωλοακαρνανίας θα είναι έτοιμοι να υποδεχτούν τις νέες αρμοδιότητες την 1/1/2011;
Κανένας δήμος σε ολόκληρη τη χώρα, δεν είναι έτοιμος σήμερα και επειδή υπάρχει επίγνωση της τεράστιας αυτής πολιτικοδιοικητικής μεταβολής, κανείς δεν το ισχυρίζεται αυτό. Όμως από μηνών εργάζονται ειδικευμένοι και έμπειροι επιστήμονες για τη δημιουργία προτύπων συστημάτων λειτουργίας και οργάνωσης για τις διάφορες αυτοδιοικητικές μορφές, αλλά και για τους νέους θεσμούς που εισάγει ο «Καλλικράτης» στη ζωή μας, ώστε να διευκολυνθεί η προσαρμογή, που θα απαιτήσει ικανό χρόνο. Επίσης θα ακολουθήσουν, η λεπτομερής αποτύπωση όλης της κατάστασης των καταργούμενων Ν.Α. των νέων Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων και των νέων Δήμων (προσωπικό, περιουσία, εξοπλισμοί, υποδομές, αρμοδιότητες, λειτουργίες, δίκτυα κ.λ.π.), ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, να γίνουν οικονομίες κλίμακας και να ασκηθούν όσες αρμοδιότητες μεταφέρονται από 1-1-2011 με τα λιγότερα προβλήματα. Ελπίζω ότι με αμφίπλευρες προσπάθειες Αυτοδιοίκησης και Κράτους, η προσαρμογή θα γίνει με ταχείς ρυθμούς, χωρίς η μεταβολή να επηρεάσει τον πολίτη. Είναι όμως κάτι παραπάνω από βέβαιο, ότι πολύ σύντομα (αυτό βέβαια θα εξαρτηθεί και από τα πρόσωπα που θα αναλάβουν), ότι η σύγκριση με τη σημερινή διοικητική μας αποτελεσματικότητα, θα είναι σαφώς υπέρ του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και των συνοδευτικών αλλαγών.
Τι θα συμβουλεύατε τους νυν δημάρχους ως προς το ποιες προτεραιότητες πρέπει να έχουν ως τη λήξη της θητείας τους;
Δεν είμαι αρμόδιος για συμβουλές, ιδίως σε εκλεγμένους. Νομίζω όμως ότι όλοι μας δεσμευόμαστε από τον όρκο που δώσαμε κατά την ανάληψη των καθηκόντων μας, ιδίως σ΄αυτή τη μεταβατική φάση. Άλλωστε επειδή κλείνουμε ως οι τελευταίοι την πόρτα της μεταπολιτευτικής αυτοδιοικητικής μας ιστορίας, καλό είναι να το κάνουμε χωρίς θόρυβο και με σεβασμό στην υστεροφημία μας και στην εμπιστοσύνη που μας δείχνει ο κόσμος.
Θα διεκδικήσετε εκ νέου τη δημαρχεία; Ή μπορεί να σας δούμε σε άλλα αυτοδιοικητικά μετερίζια;
Έχω ήδη ξαναπεί, πως όταν έρθει η ώρα, θα κάνω αυτό που πρέπει. Τώρα προέχει η επιτυχία του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ», το σημαντικό έργο στην ΤΕΔΚ και ασφαλώς στο Δήμο Αμφιλοχίας.
Θεωρείται ότι οι εν ενεργεία δήμαρχοι του ΠΑΣΟΚ πρέπει να είναι αυτοδικαίως υποψήφιοι;
Νομίζω ότι όλοι έχουν το δικαίωμα της επαναξιολόγησης για μια νέα προσπάθεια.
Πηγή: Πολιτεία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου